בני אדם הם יצורים מורכבים מטבעם, קשה להעריך כיצד ינהג אדם כאשר יעמוד בפני מצב לא מוסרי, אבל אנחנו יכולים רק לקוות שאדם במצב כזה יבחר ללכת בדרך הישרה והנאותה.

מקרה שהובא לבית הדין לעבודה בתל אביב ( (53386-07-14עסק במקרה של רופאה בכירה מבית החולים איכילוב, שהתפטרה מבית החולים לאחר שחוותה התנכלות תעסוקתית, ואף אפליה מגדרית שמנעה ממנה להתקדם מקצועית לטענתה.

מקרה זה מציף את הקושי בהוכחת מקרים של התעמרות בעבודה וקבלת פיצוי בגינה, בהעדר חקיקה מוסדרת בנושא.

על פי עדותה של הרופאה התובעת, בשעה שוועדת המכרזים מינתה רופא מסוים לתפקיד בכיר בבית החולים, מועמדותה שלה עצמה נפסלה כיוון שהגישה תלונה על שימוש לא ראוי במשאבי בית החולים מצד הממונה עליה. למעשה, כיוון שפעלה בצורה אתית ודיווחה על משהו שאינו כשורה, נמנעה ממנה הזכות להתקדם בדרג הניהולי של בית החולים. זאת ועוד, הרופאה טענה כי מאז התלונה היא סובלת התנכלות והתעללות מצד מנהל המחלקה וממודרת מחדרי הניתוח. בנוסף, התובעת העידה על אפליה מגדרית המכוונת כלפיה, מאחר שגברים קודמו במחלקה, ואילו הקידום שלה נחסם למרות ניסיונה העשיר.

אותה משרה שהציתה את כל המקרה לבסוף בוטלה והדיון בה נעשה ללא רלוונטי, אבל גם חברי הועדה צידדו בחלק מטענות הרופאה. התובעת דרשה להכיר במקרה כהתעמרות במקום העבודה ולקבל את פיצויי הפיטורין על אף שהיא זו שהתפטרה, בהתבסס על טענת מתפטרת בדין מפוטרת.

בית הדין בחן את המקרה וציין כי אמנם אין רבב ביכולותיה המקצועיות, אך לא ניתן להתעלם מכך שכאשת צוות התגלו מספר בעיות שהקשו על העבודה איתה. כתם קשה בעברה של התובעת מצוין בתביעה תחת ישיבת הצוות שהתרחשה במהלך יום אחד בשנת 2015. במהלך אותה ישיבה ניסתה התובעת לשכנע בדבר צדקת החלטתה המקצועית, בניגוד לדעת מרבית חבריה למקצוע, והממונה עליה. השיח יצא מפרופורציה והגיע לחילופי דברים בצורה קולנית מצד התובעת, שאף היוו עלבון עבור חלק מחברי הצוות.

לאחר בחינת הראיות והעדויות שהובאו בפניו, פסק בית הדין שאין מדובר במקרה של אפליה מגדרית או התנכלות תעסוקתית: "אי אפשר לקבוע כי היעדר קידומה של התובעת במסגרת בית החולים, והכשל הניהולי שנובע מכך, מגיע כדי פרשה חמורה של התעללות, כפי שהיא מנסה לטעון".

על אף שדחה את הטענה להתעמרות במקום העבודה, בית הדין פסק שהתובעת זכאית לפיצויי פיטורין (וחלק מהוצאות ההליך השיפוטי שהתובעת נדרשה אליו) כיוון שלא ניתן לתאר מצב בו הייתה ממשיכה לעבוד בתנאים אליהם הגיעה. מעבר לרגשותיה של התובעת, יש לקחת בחשבון את טובת המטופלים תחתיה ועל כן לא סביר היה להניח כי תמשיך לעבוד בבית החולים דנן.

עורך דין עבודה

 

אין באמור באתר ו/או בתכנים ו/או במאמרים שבו כדי לשמש ייעוץ משפטי או אחר ו/או חוות דעת משפטית או אחרת. השימוש באתר, בתכנים ובשירותים שמציע האתר אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי מקצועי אותו יש לקבל מעורך דין העוסק בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות